7 rad, jak předejít syndromu vyhoření u studia

7 rad, jak předejít syndromu vyhoření u studia

Dlouhotrvající zátěž, která je se studiem často spojená, může být příčinou syndromu vyhoření. S následujícími radami se mu naučíte úspěšně předcházet.

 

Mezi typické příznaky vyhoření patří ztráta nadšení, motivace, odpovědnosti a nechuť k dalšímu studiu a souvisejícím povinnostem. Často se přidávají i fyzické příznaky, jako porucha spánku, špatné zažívání, nebo vysoký krevní tlak. Klasické teorie říkají, že syndrom vyhoření je způsoben převážně přepracováním nebo tím, že je na vás dlouhodobě vyvíjen stres. Syndrom vyhoření se léčí jen těžko, proto je lepší mu předcházet.

 

  1. Snižte nároky. Kdo je klade vysoké jak na sebe, tak na ostatní, vystavuje se nebezpečí stresu a následnému syndromu vyhoření. Uvědomte si, že nikdo není dokonalý.

 

  1. Naučte se říkat ne. Nenechávejte se přetěžovat. Řekněte ne, pokud budete cítit, že je toho na vás nakládáno příliš. Myslete někdy také na sebe.

 

  1. Stanovte si priority. Nemusíte být všude a vždy. Nevyplýtvejte svou energii na nečestné aktivity. Soustřeďte se na činnosti,které si vyberete jako podstatné.

 

  1. Dělejte přestávky. Uvědomte si, že vaše zásoba energie je omezena. Nežeňte se z jedné činnosti do druhé.

 

  1. Nebojte se požádat o radu. Všechny problémy nemůžete vyřešit sami. Není nutné lámat si se vším hlavu sám. Pohovořte si s ostatními studenty, požádejte je o radu a o návrhy na řešení.

 

  1. Zajímejte se o své zdraví. Berte vážně varovné signály svého těla. Zmírněte pracovní nasazení, dopřávejte si dostatek spánku, zdravě se stravujte, sportujte, udělejte si radost.

 

  1. Zacházejte rozumně se svým časem. Rozdělte si rovnoměrně práci. Větší úkoly si rozdělte na dílčí etapy, které budete schopni zvládnout. Snažte se vyhnout odkládání práce.