Co nikdy neříkat u pracovního pohovoru?

Co nikdy neříkat u pracovního pohovoru?

O tom, jak dopadne váš pracovní pohovor, rozhoduje celá řada drobností. Personalisté si všímají toho, zda jste dorazili včas, máte vhodné oblečení, jste upravení, nebo se chováte strojeně. Vše z toho můžete udělat dobře a zároveň vše pokazit jednou jedinou větou. Na některé z nich se podíváme v tomto článku.

 

1.  Bývalý šéf byl idiot.

Je úplně jedno, jaký váš bývalí šéf byl. Veškerou kritiku si na pohovoru musíte opustit, i kdyby byla sebevíc oprávněná. Nový šéf se akorát bude bát, že takhle poté budete mluvit i o něm.

2.  Tuhle práci opravdu potřebuji.

Neprezentujte se jako zoufalec a na nic netlačte. Citové vydírání vám u pohovoru rozhodně nepomůže.

3.  Za pár týdnů mám naplánovanou dovolenou.

Téma případné dovolené otevřete nejdříve ve chvíli, kdy budete mít pracovní pozici jistou. Určitě se o ní nezmiňujte při pracovním pohovoru, nejspíše se na další už nepodíváte.

4.  Nějaké otázky? Nemám.

Dokažte dobře položenými dotazy, že své práci rozumíte, že víte, co je důležité, a zjistěte všechno, co je třeba pro vaše konečné rozhodnutí.

5.  Omlouvám se za menší zpoždění.

Neomlouvejte se. Přijďte včas.

6.  Tak jaký bude můj plat?

Otázku výše platu by měl vždy otevřít až budoucí zaměstnavatel. Vy si zjistěte, jaký je průměrný plat na této pozici a jaké jsou vaše požadavky. Téma platu ovšem neotvírejte jako první.

7.  Kdy mám čekat povýšení?

Otázky ohledně možností vašeho postupu a růstu by samozřejmě během pohovoru měly zaznít. Ambice nejsou na škodu, naopak. Není ale vhodné s nimi začít hned na začátku výběrového řízení, ale správně je načasovat.

8.  Jaké budu mít benefity?

Benefity, stejně jako výše platu, patří mezi dotazy, které by při prvním pohovoru z vašich úst neměly zaznít.

9.  Žádné slabé stránky nemám.

Nebojte se ukázat i své slabiny, na kterých pracujete.

10.  Jsem velmi skromný.

Skromnost je vlastnost, kterou je třeba ukázat, nikoli o ní mluvit. Tím, že se označíte za skromného, dobrý dojem neuděláte. Držte se proto raději faktů.

11.  Jak dlouho bude pohovor trvat? Ještě něco mám.

Na pracovní pohovor si vyčleňte dostatek času a pokud někam spěcháte, nechte si to radši pro sebe.

12.  Vždyť to máte v životopise.

Personalista samozřejmě vás životopis četl, ale pokud se ptá na nějaké otázky na informace v něm uvedené, nejspíše chce slyšet odpovědi přímo od vás osobně.

13.  Nevím.

Možná že opravu nevíte, ale přesto je dobré improvizovat a opřít se o to, co víte.

14.  Mohu pracovat z domova?

Práce z domova je stále populárnějším benefitem, ale i přesto se na tuto možnost neptejte hned na prvním pohovoru. Bude to vypadat, že vás zajímá především vaše vlastní pohodlí.