Vysokoškolský rádce: Proč studovat na katedře sociologie?
Mnoho studentů váhá, zda je studium sociologie výhodné, vzhledem k tomu, že sociologie nemusí nutně vést k jasné kariéře tak, jako by to mohlo vést k inženýrství, právo nebo medicína. Důvodů, proč studovat sociologii, je však několik.
Jedním z důvodů, proč studovat sociologii je jednoduše to, že sociologie je fascinující a mnohostranná disciplína. Sociologové a studenti sociologie mohou studovat cokoli, včetně jiných oborů, protože sociologická témata jsou promítnuta ve všech aspektech života. Podívejte se na všechny různé výzkumné a výukové zájmové oblasti, abyste si udělali představu o tom, jak různorodá je sociologie.
Studenti se často specializují na sociologii jednoduše proto, že je baví. Studium sociologie pomáhá studentům nejen lépe porozumět světu kolem nich, ale sociologie pomáhá studentům lépe porozumět vlastnímu životu .
Studium sociologie také vybavuje studenty různými dovednostmi, které jinde nezískají. Mezi hmatatelnější dovednosti patří výzkumné dovednosti, zejména schopnost provádět analýzu dat. Obzvláště cenné jsou dovednosti v oblasti kvantitativní analýzy dat (statistiky) a znalost statistického měření, protože studie naznačují, že zaměstnání a kariéra zahrnující kvantitativní dovednosti se vyplácejí více než nekvantitativní pozice a je po nich větší poptávka. Kvalitativní analýza dat je také cennou dovedností, kterou studenti získávají.
Výhody studia sociologie:
- Schopnost kritického myšlení
- Analytické schopnosti
- Čtení, psaní a ústní komunikační dovednosti
- Kvantitativní gramotnost a schopnost statistického uvažování
- Výzkumné dovednosti (např. přehled literatury, sběr dat a analýza dat)
- Sociální dovednosti (např. komunikační dovednosti, schopnost komunikovat s lidmi z různých sociálních prostředí, kulturní kompetence a empatie)
Studium sociologie pomáhá studentům lépe porozumět vlastnímu životu. „Sociologická představivost“ umožňuje studentům rozpoznat, že jejich vlastní zkušenosti a okolnosti nejsou jedinečné; spíše existují vzorce chování, procesů a příležitostí, které vedou k rozdílům v prožívaných zkušenostech lidí, což následně vede k rozdílům ve výsledcích.